perjantai 13. tammikuuta 2012

Viestinnästä kysymys


”1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta”
Wiion viestinnän lait ovat tuttuja varmaan ainakin kaikille viestinnän ammattilaisille. Tuo yllä oleva Wiion ensimmäinen viestinnän laki tuli mieleen, kun luin Satakunnan ammattikorkeakoulun entisten opiskelijoiden kriittisen kirjoituksen SAMKin viestintää ja tuotantotaloutta koskevista kysymyksistä (Uusi Rauma 11.1.2012). En malttanut olla viittaamatta vastauksessani (Uusi Rauma 14.1.2012) näihin Osmo A. Wiion tunnettuihin pessimistisesti ja hauskan sarkastisestikin kommunikaatiota ja sen vaikeutta tarkasteleviin lakeihin. Kun on aito yritys viestiä, niin saattaahan se tulla jonkunmoisena järkytyksenä, että viestintä kääntyykin itseään vastaan. Olisiko se tästä syystä, että useat johtajat ovat lopettaneet viestimisen tyystin. Ei olisi pitänyt, lisäys "paitsi sattumalta" antaa ymmärtää, että kyllä viesti joskus menee perille onnistuneestikin.

"2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa."
Toinen lakikin on harvinaisen totta. Tämän voisi viedä vielä pidemmälle. Usein on niin, että jos sanomasta jättä jotain pois, niin se poisjätetty osa tulkitaan juuri sillä pahimmalla tavalla. Ainakin spekulaatiot alkavat välittömästi. Näin kävi tässä Uuden Rauman tapauksessakin. Unohdin erikseen mainita mitään tuotantotaloudesta, ja tulkinta haastattelusta oli, että tuotantotalous on joko lakkautuslistalla tai sitten vielä pahempaa, se siirretään Poriin.

"3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut."
Aina on olemassa joku, joka ylipäänsä tietää paremmin. Ja se on ihan tottakin. Otan mielelläni kommentteja ja korjauksia vastaan minua paremmin tietäviltä.

"4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu."
Liika on liikaa, tiedon tuputtaminen on viestinnän pahinta lajia. Jos asiat eivät kerralla mene perille niin eivät ne selittelyllä ja jatkuvalla infopommituksella parane.

"5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan."
Näin on jos siltä näyttää, tämä on tiedetty jo kauan. Tämä laki on Wiion mukaan alunperin suunnattu opiksi toimittajille, jotta he osaisivat katsoa sen taakse, miltä asia näyttää olevan. 

"6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön."
Päivän selvää niille, jotka vähänkään seuraavat paikallisia ja maakunnallisia lehtiä. Satakunnassa tärkeintä on Satakunnan asiat, ja Porissa Porin asiat. Silti tässä tehtävässä on yllättänyt, kuinka "tärkeiksi" SAMKin asiat voivatkaan Satakunnassa muodostua. Kankaanpään taidekoulun kohtalo on tärkeä ykkösuutinen, sanoi siitä melkein mitä tahansa. Ainakin Kankaanpäässä.

"7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten." Varsinkin, jos on aamuvarhainen hetki ja sinun pitäisi pystyä luettelemaan kolme tai neljä asiaa. Suorassa lähetyksessä unohdat sen kolmannen asian vuoren varmasti (nimimerkki kokemusta on ihan viime viikolta).

Ei ihme, että Osmo A. Wiioa sanotaan Suomen tunnetuimmaksi organisaatioviestinnän tulkiksi.

1 kommentti:

  1. Olen iloinen, että kirjoitat blogia. Se on nopea ja helppo kanava jakaa tietoa, mielipiteitä, näkymiä, visioita, lisäksi muilla on mahdollisuus kommentoida.
    Hienoa!

    VastaaPoista