torstai 26. maaliskuuta 2015

Parasta opetusta

Millaista on hyvä opetus? Kysymys saattaa tuntua hankalalta, mutta viimekädessä siihen on hyvin yksinkertainen vastaus. Hyvä opetus on sellaista, jota opiskelijat arvostavat ja jonka he kokevat korkealaatuiseksi.

Opala on jo kahtenatoista vuonna käytössä ollut yhteinen ja yhdenmukainen valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen opiskelijapalautejärjestelmä. Opetuksen laatua Opalassa mitataan väittämällä "Opetus ammattikorkeakoulussa on ollut asiantuntevaa ja korkeatasoista", johon valmistuvat opiskelijat vastaavat valitsemalla neljästä vaihtoehdosta yhden. Valinnat voidaan pisteyttää 1 - 4 jolloin ammattikorkeakoulut voidaan laittaa opetuksen laadun mukaiseen paremmuusjärjestykseen.

SAMK on vuoden 2014 juuri valmistuneiden Opala-tulosten mukaan Suomen asiantuntevinta ja korkeatasoisinta opetusta tarjoava ammattikorkeakoulu. Siis yksinkertaisesti - parasta opetusta tarjoava ammattikorkeakoulu. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, SAMK on ykkösenä opetuksen laadussa neljättä kertaa kymmenen vuoden aikana. Kokonaisuutena arvioiden SAMK on viimeisen kymmenen vuoden aikana antanut opiskelijoiden kokemana kiistatta Suomen parasta (ammattikorkeakoulu)opetusta.

Muutamia huomioita kymmenen vuoden tuloksista. Vain viisi ammattikorkeakoulua on kaikkina vuosina ollut kymmenen parhaan joukossa: SAMK, MAMK, OAMK, Seamk ja JAMK. Näistä vain kaksi ensin mainittua, SAMK ja MAMK, ovat olleet kaikkina vuosina kuuden parhaan joukossa. Vain SAMKilla on neljä ykkössijaa, MAMKilla ja Diakilla on kaksi, SeAMKilla, Saimaalla, Kemi-Torniolla, KAMKilla ja Centrialla yksi.  On kohtuullista mainita myös peränpitäjät: vain kolmella nykyisistä ammattikorkeakouluista on sijoitus ollut joka kerta kymmenen huonommalla puolella: TuAMK, KyAMK ja Laurea.

Siteeraan tunnetun suomalaisen MIT:n professorin Bengt Holmströmin sanoja: "Kaikki muut mittarit voidaan unohtaa, jos opiskelijat ovat tyytyväisiä." (HS 8.3.15).

Tässä vaiheessa skeptikko voi väittää, että opiskelijat ovat tyytyväisiä, jos pääsevät läpi helpolla. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Viime syksynä OKM:n vierailun yhteydessä opiskelijoiden edustajat totesivat ministeriön vieraille, että SAMKin kohtuullisen vaatimattomat tulokset 55 op:n saavuttaneiden opiskelijoiden määrissä ovat ennen kaikkea seurausta kovasta vaatimustasosta.  Vaatimustason pitäminen korkealla näyttäytyy opintojen saavuttaessa päätöksensä molemmin puolisena arvostuksena. 

Sanomattakin on selvää, että arvostan suuresti SAMKin opettajien panosta. Heillä on taito ja osaaminen, jota opiskelijat arvostavat. Opiskelijoiden kokemus opetuksen laadusta on kokonaisuus, johon koko ammattikorkeakoulu, opettajien lisäksi koko muu henkilöstö sekä oppimisympäristöt omalta osaltansa antavat panoksensa. Nyt saavutetun ykkössijan tekee erityisen merkitykselliseksi se, että näinä vaikeina aikoina, kun toimintaa on jouduttu sopeuttamaan alenevaan rahoitukseen, opetuksen laatu on kyetty pitämään korkealla.Tästä olen erityisen ylpeä.

Suomen parasta opetusta tarjoavan ammattikorkeakoulun on mielestäni oltava edelläkävijä myös opetuksen kehittämisessä. On katsottava vahvasti tulevaisuuteen. Meidän on nyt yhdessä nähtävä kuinka opetusta tulee kehittää tulevien opiskelijasukupolvien hyväksi. Tästä tutkintouudistuksessa on kysymys.

5 kommenttia:

  1. Hieman toisenlaista näkemystä edustaa seuraava kirjoitus:
    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1427433635283?jako=a16da3d4ef73a39eed0d6e5dc1da8a90&ref=fb-share

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totisesti. Kirjoitus heijastaa vahvasti sitä keskustelua, jota yliopistopuolella on käyty opetuksen laadun mittaamisesta ja kriteerin tuomisesta rahoitusmallin piiriin. Tässä kirjoituksessa käsittämättömällä tavalla aliarvioidaan opiskelijoita. Lisäksi siinä sekoitetaan sujuvasti kaksi asiaa: opintojaksopalautteet ja opiskelijoiden kokemus koko opiskeluajan opetuksesta. Kannattaa lukea kirjoituksesta esitetyt vastineet:

      "Opiskelijoiden äänellä on perusteltu paikkansa (HS 30.3.)": http://www.hs.fi/mielipide/a1427596203550

      ja

      "Opiskelijat oppivat kun heihin luotetaan" (HS 3.4.):
      http://www.hs.fi/mielipide/a1427946497930/a1427946497930

      Poista
  2. En tiedä, onko suurin osa tähän kyselyyn vastanneista Porista vai mikä selittää sen, että tämä kysely ei kyllä vastaa todellisuutta ollenkaan. Tällä hetkellä - ja ainakin koko kevään 2015- ajan Rauman kampuksilla (oma kokemus Otalta) on opettanut epäpätevät opettajat. Nimiä en mainitse, mutta viralliset valitukset aion henkilöistä tehdä.

    Ainakin yksi on saannut jo muutamat varoitukset ja montaa muuta ei tunnu edes kiinnostavan oma työ. Kursseista ei löydy HOPSeja, Moodlea ei käytetä, yhteydenottoihin ei vastata eikä opiskelijoille edes pakolla anneta materiaaleja tenttejä varten. Monen opettajan vastaus kurssin kotitehtäviin on, että "kysy kaverilta, älä multa".

    Opettajat ovat turhautuneita kursseilla, joka näkyy siten että opiskelijoita mollataan tunneilla ja opetuskielenä toimii huuto ja kirosanat. Monessa tapauksessa tämä turhautuneisuus leviää hyvin nopeasti opiskelijoidenkin keskuudessa ja näkyy motivaation puutteena.

    Itse olen tässä aikani jo pohtinut, että mitä tälle asialle voisi tehdä ja omakohtaisesti en keksi muita vaihtoehtoja kuin, että vältän näiden epäpätevien opettajien kursseja kuin ruttoa ja käyn kurssit vaikka sitten maksullisesti muualla. Toinen vaihtoehto on, että haen ensin kampuksen vaihtoa Poriin, jonka tilasta kaikki on kiinnostuneita ja kaikki hoiva kohdistuu aina sinne. Tai sitten pyrin vaihtamaan kokonaan oppilaitosta seuraavassa korkeakouluhaussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteestasi. Mietit vistissäsi mitä voisit havaitsemiesi epäkohtien suhteen tehdä. On tärkeää, että viet viestiä kokemistasi epäkohdista yksilöidysti eteenpäin. Yksilöity palaute mahdollistaa sen käsittelyn laatujärjestelmän mukaisesti siten, että toimenpiteitä voidaan kohdentaa ja toimintaa näin parantaa. Palautteen voit toimittaa esimerkiksi minulle tai Raumalla toimiville esimiehille.

      Toki jo Opala-kysely tuloksineen johtaa kehittämistoimenpiteisiin. Yksilöity palaute mahdollistaa välittömät kohdennetut toimenpiteet.

      Pohdit viestissäsi vastaako Opala-kyselyn tulos todellisuutta. On totta, että kyselyn tuloksissa on melko suurtakin vaihtelua eri koulutusohjelmien välillä. Rauman tulos kokonaisuutena ei merkittävästi poikkea koko SAMKin keskiarvosta. Raumalla toimivista koulutuksista koko SAMKin keskiarvon ylittävät selvästi hoitotyö, liiketalous, kv-kauppa ja liiketoiminnan logistiikka. Englannikielinen IBML on aivan keskiarvon tuntumassa. Keskiarvon alittavat logistiikka, tuotantotalous ja kone- ja tuotantotekniikka, eli juuri Otassa toimivat tekniikan ohjelmat. Näistä viime mainittu on palautteiltaan kaikkein alhaisin.

      Poista
    2. Tässä vaiheessa voin todeta, että asia on otettu käsittelyyn Raumalla toimivien esimiesten toimesta ja etenee reklamaatiokäsittelyn mukaisesti.

      Poista