perjantai 14. maaliskuuta 2014

Yhteishaun aikaan

Elämme yhteishaun aikaa. Media on täynnä eri korkeakoulujen opiskelijarekrytoinnin mainoksia. Mainonnan kritiikki tuli yllättävältä taholta; STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajan Mikko Valtosen mielestä osalla korkeakouluista markkinointi on lipsahtanut pahasti epäolennaisen puolelle. Hän ihmettelee miten kouluilla voi olla rahaa viihteellisiin ja ylipäätään massiivisiin markkinointiponnistuksiin kun korkeakoulujen rahoitusta samanaikaisesti supistetaan rajusti ja esimerkiksi ammattikorkeakouluilta leikataan 20 prosenttia.

"Onko korkeakoulujen markkinointi sisällöllisesti kohdallaan, kun koulua mainostavat sketsi-hahmot ja mainoslauseina käytetään viihdeohjelmista tuttuja hokemia", Valtonen kysyy.

Edellisestä käy ilmi, että Valtosen kritiikki kohdistuu ammattikorkeakouluihin, ja saattaapa yksi Valtosen tarkoittamista sketsi-hahmoista olla porilainen Karim Z. Yskovicz, joka jo toista vuotta mainostaa radiossa SAMKia. Kaikki ei kuitenkaan ole niin kuin päälle näyttää.

SAMK on leikannut opiskelijamarkkinoinnin budjettia vuodesta 2012 yli 50 %:lla. Koko vuonna käytämme mainostamiseen 100 000 euroa, joka on noin 0,25 % liikevaihdosta. Tästä summasta suurin osa on tiedollista markkinointia tarjonnasta. Radiokampanjassa noudatamme itseironista ja huumoripitoista linjaa, jossa kuitenkin tuodaan esille SAMKin erityispiirteitä. SAMKilla on työelämäyhteyksiä ja cooleja opiskelijaprojekteja. Kuunnelkaapa kuinka Karim tuo asian esille tästä, tai tästä, tai tästä.

Tänä vuonna SAMK näkyy myös televisiossa Maikkarin alueellisissa mainoksissa. Nämä mainokset eivät kuulu markkinointibudjettiimme lainkaan, sillä niiden kustannukset sisältyvät MTV:n kanssa solmittuun sopimukselliseen yhteistyöhön, jota toteutetaan SuomiAreenan puitteissa. Karri Kivi kutsuu pelipaikalle ja sitä kutsua on syytä totella.


Opiskelijamainonnan tavoitteena on viime kädessä saada opintoja harkitseva hakijan oppaan äärelle. Siellä on kattava tietopaketti tarjonnasta.

3 kommenttia:

  1. Miksei markkinoinnissa hyödynnetä liiketalouden opiskelijoita (myynti&markkinointi) enemmän? Opiskelijalähtöinen markkinointi purisi paremmin kohdeyleisöönsä, ja siitä voisi hyötyä opiskelijat opintopisteillä sekä SAMK taloudellisesti.

    VastaaPoista
  2. SAMKin viestintä hakee vuosittain markkinointitutoreita opiskelijoiden joukosta. Markkinoinitutoreiden tehtävänä on esitellä SAMKin koulutusta kouluvierailuilla, tapahtumissa ja messuilla. Heitä on yli 30 ja yhteistilaisuuksissa ideoidaan myös markkinointikeinoja. Tästä toiminnasta saa opintopisteitä. SAMK palkkaa vuosittain viestintä- ja markkinointiharjoittelijan 5 kuukaudeksi. Toivottavasti tehtävästä kiinnostuvat jatkossa myös markkinoinnin opiskelijat. Yhteistyö liiketalouden opetuksen ja opiskelijoiden kanssa varmasti kasvaa jatkossa (markkinointi, yritysviestintä), aiemmin yhteistyötä on tehty etenkin viestinnän koulutuksen ja opiskelijoiden kanssa.

    VastaaPoista
  3. Koskahan se sauna-vaunu on valmis, onko alettu tekeen jo? Kovasti ainakin mainostetaan jo.

    VastaaPoista