lauantai 4. helmikuuta 2012

Opiskelijan ääni

Olemme olleet huolissamme siitä miten tavoitamme opiskelijat muutoksista viestittäessä. Emme varmasti ole onnistuneet siinä parhaalla mahdollisella tavalla. Sitten on tullut mieleen se miten opiskelijat tavoittavat meidät, eli miten he saavat äänensä kuuluviin. En olisi siitä enää niin huolissani.

Eilen tuli vastaan kaksi esimerkkiä siitä miten opiskelijat ovat nousseet puolustamaan oikeuksiaan. Merenkulun laatukokouksessa oli mukana opiskelijoiden edustus ja opettajat saivat korvat punaisina kuunnella kommentteja puutteista. Puutteet selittyvät suoraan tai välillisesti sillä, että viime aikoina rivistä on poistunut useita opettajia. Kun toimialan päätöksenteko on keskitetty Poriin ja ongelmat ovat Raumalla niin tapauksiin on reagoitu hitaasti, väärin tai ei ollenkaan. Opettajat ja opiskelijat sopivat, että ongelmat käydään tapaus tapaukselta läpi niin että ymmärretään mistä kiikastaa ja mitä voidaan tehdä. Hyvä vuoropuhelu on siis luotu ja ongelmia lähdetään yhdessä perkaamaan.

Toinen esimerkki koskee Rauman tekniikan harjoitteluinsinööriä, joka on muutaman viikon sisällä jäämässä ansaitulle eläkkeelle. Opiskelijoille oli tällä viikolla selvinnyt, että päätöstä tehtävän täyttämisestä ei ole tehty. Minut pysäytettiin käytävällä ja kysyttiin kenelle asiaa koskevan vetoomuksen saisi jättää. Luonnollisesti totesin, että minä voin sen ottaa vastaan ja katsoa mitä voin asialle tehdä. Vetoomuksen on lyhyessä ajassa allekirjoittanut 91 Rauman tekniikan opiskelijaa (!). Rauman opiskelijat ovat aidosti huolissaan siitä miten tämä tärkeä osa heidän opintojaan, työharjoittelu, saadaan järjestymään, jos tukea ei ole tarjolla. Haku työharjoitteluun on juuri alkanut, ja opiskelijat peräävät oikeuksiaan saada sitä koskevaa parasta mahdollista ohjausta. Asia on ratkaistava pikaisesti.

On hyvä ja oikein, että opiskelijat pitävät kiinni oikeuksistaan. Ei ole oikeastaan väliä sillä mitä reittiä viestit asioiden parantamiseksi toimitetaan, tärkeintä että toimitetaan. Opiskelijoille vinkiksi, kirjoittakaa vaikka yhteistä blogia. Näitä lukee yllättävän moni :)

6 kommenttia:

  1. Olen todella positiivisesti yllättynyt siitä miten olet ottanu vastaan hätähuutomme merenkulun yksiköstä! Toivon että ponnistelut tuottavat tulosta ja saamme linjamme koulutuksen/fasiliteetit sille tasolle mille ne kuuluvat.
    T: Meri-Insinööri opiskelija.

    VastaaPoista
  2. Minäkin olen iloinen, että opiskelijoita kuullaan! Ja että toimitusjohtaja selvästi haluaa paneutua asioihin tosissaan! Toinen taho, jota muutoksessa pitää kuunnella, on opettajat. Me olemme pitkään kehittäneet opintoja, pitäneet huolta ajanmukaisuudesta ja järkevyydestä. Kaikissa asioissa ei voi "heittää häränpyllyä", kyllä asiantuntijaorganisaation ihmiset ovat varmasti osanneet tehdä oikeita asioita. Korjattavaa, päivitettävää ja muutettavaa löytyy tietysti, mutta asiantuntijoita on kuunneltava ja käytettävä muutoksessa. Toivottavasti mennään "samassa veneessä" edellenkinkin, eikä varata monia paatteja eri kulkijoille.

    VastaaPoista
  3. Hyvä että toimitusjohtaja kuuntelee "työntekijöitään".

    Nyt saadaan kehitettyä näitä esille tulleita epäkohtia, kunhan vuoropuhelu tulee toimimaan niin, että päättäjät ja kirstunvartijat tekevät myös epäkohdille jotain.

    T:Meri-inssi

    VastaaPoista
  4. Lisäksi juuri nyt on hyvä muistaa SAMKin opiskelijakysely osoitteessa www.samk.fi/opiskelijakysely (myös englanniksi). Se on auki 12.2. saakka.

    Siinä ei todellakaan koeteta motivoida opiskelijoita vastaamaan pipo-palkinnolla, vaan vaikuttamisen mahdollisuudella. Olen huomannut, että kyselyn vastauksia todella kuunnellaan, joten mahdollisimman konkreettista palautetta sinne myös toivon.

    Vastaajia on kahden viikon jälkeen 792, mutta luku pitäisi kaksinkertaistaa, jotta oltaisiin aiemmissa lukemissa. Kysely tehtiin viimeksi kaksi vuotta sitten.

    terveisin Anne Sankari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johtiko ko. kysely mihinkään konkreettisiin parannuksiin?

      Poista
    2. Olennainen kysymys. Jossakin on johtanut, jossakin ei. Se lienee totuus. Johtaa parannuksiin parhaiten, kun antaa todella konkreettista palautetta. Ja se parannus joka tapauksessa on jo tullut, että tätä uutta kyselyä ymmärtääkseni kuunnellaan jo tosi herkällä korvalla. Näin ei ole aina ollut.

      Poista