sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Toimiluvista toimeen

Opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehet ovat viime viikot kuumeisesti käsitelleet ajallaan jätettyjä 24:ää ammattikorkeakoulun toimilupahakemusta. Itse hakemuksissa ei ollut yllätyksiä. Mikään yllättävä taho ei hakenut ammattikorkeakoulun toimilupaa, eikä mikään odotettu taho jättänyt hakematta.

Myöskään hakemusten sisällössä ei ollut yllätyksiä. Melko vähän oli esitetty koulutusvastuista luopumisia, ja tuskin lainkaan uusia koulutusvastuita. Jotain kuitenkin. Seuraavassa niin lyhyesti kuin mahdollista esitetyt muutokset:

OKM on lähtenyt käsittelemään hakemuksia arvioimalla ensin hakijoiden taloudelliset edellytykset. Yhteensä 14 ammattikorkeakoulua, näiden joukossa myös SAMK, sai kutsun lisäneuvotteluihin lähinnä taloudellisten kysymysten käsittelemiseksi. OKM:n virkamiesten mukaan taloudelliset edellytykset joko ovat tai sitten eivät, eli kyse on ON/OFF-tilanteesta. SAMKin neuvottelussa tarkennettiin taloudellisten riskejä, erityisesti kiinteistökustannusten ja ulkopuolisen rahoituksen sisältämien riskien kannalta. Loppupäätelmänä oli, että SAMKin taloudelliset riskit ovat hyvin hallinnassa.

Viime viikon keskiviikkona oli sitten kaikille ammattikorkeakouluille suunnattu keskustelutilaisuus toimilupien käsittelyn tilanteesta. Ministeri Kiuru toi tilaisuudessa varsin selväsanaisesti esille sen, että kaikki hakijat tulevat saamaan toimiluvan (edellyttäen luonnollisesti että täyttävät toimiluvan myöntämisen edellytykset, lisätty 31.10.2013), ja ilmeisesti jopa pysyvän sellaisen. Perusteluna hän toi esille hallitusohjelman kirjauksen, jonka mukaan jokaisessa maakunnassa tulee olla korkeakoulu. Hän ei nähnyt perusteita tai roolia myöskään väliaikaisille toimiluville.

Keskustelutilaisuudessa tuotiin esille se, että seuraavassa vaiheessa toimilupien käsittely siirtyy poliittiseen ja sisällölliseen valmisteluun. Monelle jäi mieleen kysymys mitä tuo voi tarkoittaa, jos kaikki kuitenkin saavat pysyvän toimiluvan. Varmasti ministeriö näkee tarpeita koordinoida ja järjestellä koulutusvastuita tarkoituksenmukaisemmalla tavalla. Esimerkkinä keskustelutilaisuudessa tuotiin esille sosiaali- ja terveysalan koulutusvastuut, jotka vaatisivat kokonaisvaltaisen uudistuksen. Esimerkkinä mainittiin fysioterapeutin ja terveydenhoitajan koulutusvastuut. Fysioterapeutteja koulutetaan liikaa ja terveydenhoitajien koulutusta voitaisiin keskittää. Terveydenhoitajan koulutusvastuuta haki 20 ammattikorkeakoulua niistä 22:sta, jotka hakivat myös sairaanhoitajan koulutusvastuuta.Toimilupaprosessin aikana kokonaisvaltaista uudistusta ei saada aikaiseksi, mutta keskustelu on mahdollista näiltä osin aloittaa.

Jos uutta kutsua lisäneuvotteluun ministeriöön ei lähiviikkoina kuulu, ammattikorkeakoulut voivat kuulemma olla rauhallisin mielin. Olemme rauhallisin mielin joka tapauksessa.

2 kommenttia:

  1. Nuo esitetyt muutokset eivät tuo nopeasti säästöjä, joten ilmeisesti näemme lisää rahoitukseen kohdistuvaa painetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ammattikorkeakoulut hakevat säästöjä laajalla paletilla erilaisia toimenpiteitä, aivan kuten SAMK tekee. Koulutusvastuista luopumiset ovat pieni osa tätä potentiaalia. Jokainen amk joutuu kuitenkin toimilupaprosessissa osoittamaan miten sopeuttaminen tehdään, joten koulutusvastuiden muutokset tai niiden vähyys ei pelkästään aiheuta rahoitukseen lisäpaineita.

      Poista